کد خبر: ۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - 2017 June 11
يک کارشناس فناوري اطلاعات با اشاره به ابعاد مختلف چالش‌هاي توليد و اشتغال در اين بخش، معتقد است که بزودي، بزرگ‌ترين ميزان اشتغال را استارتاپ‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات ايجاد مي‌کنند.
به گزارش آی تابناک : حسين اسلامي با اشاره به مفاهيم اقتصاد مقاومتي که در دو سال اخير، مورد تاکيد اهداف نظام قرار گرفته است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي مفهومي از اقتصاد درون زا، برون‌نگر، دانش‌بنيان، مردم نهاد و عدالت پايه است که امسال در سال توليد و اشتغال، مي توان با استفاده از پتانسيل‌هاي فناوري اطلاعات به آن دست يافت.

موضوع اشتغالزايي را در فناوري اطلاعات دنبال کنيم

وي با بيان اينکه اشتغال دانش‌بنيان مي‌تواند مهم‌ترين نکته در حوزه فناوري اطلاعات چه در بخش نرم افزار و چه در بخش سخت افزار باشد، ادامه داد: ما اعتقاد داريم که اشتغال‌زايي در فناوري اطلاعات امکان پذير است چرا که سواد عمومي اين حوزه، مناسب است.

اسلامي تاکيد کرد: براي آنکه بتوان اقتصاد مقاومتي را در مقابل تهديدات بيروني محکم‌تر ادامه دهيم، بايد روي دانش افراد انديشمند و نيز جوانان به عنوان سرمايه واقعي کشور، تمرکز کرده و بر اين اساس بهتر آن است که در سال فعلي در حوزه سخت افزار و نرم افزار، موضوع اشتغال‌زايي را دنبال کنيم.

وي با تاکيد براينکه در اين بخش بايد نگاه نرم افزاري خود را دنبال کنيم، افزود: يکي از نکاتي که بايد در زمينه اقتصاد مقاومتي مورد توجه قرار گيرد موضوع بهره‌وري است و بر اين اساس يکي از راه‌هاي زيرساختي رسيدن به بهره‌وري، استفاده از ابزارهاي مناسب فناوري اطلاعات است.

اين کارشناس حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، با بيان اينکه هم اکنون اعتقاد مديران ارشد مجموعه‌ها، اين است که بايد از فناوري اطلاعات استفاده کنند، تا بتوانند شفافيت و بهره وري را بالا ببرند خاطرنشان کرد: اما به دليل عدم حضور و فعاليت جدي شرکت‌هاي خارجي و نيز عدم توانمندي لازم در برخي شرکت‌هاي داخلي و به روزرساني آن، با نقطه مطلوب فاصله داريم.

ايجاد بزرگترين ميزان اشتغال توسط استارتاپ‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات

اسلامي با اشاره به اينکه در حوزه اشتغال سخت افزاري و نرم افزاري، آنچه که رو به آينده است مفهوم استارتاپ است، تاکيد کرد: آنچه که هم اکنون به اسم استارتاپها رخ داده جمع بندي از صنايع مختلف از جمله فناوري اطلاعات است. چرا که ديگر نمي توان گفت يک کسب و کار ديجيتال، جداي از فناوري اطلاعات شکل مي‌گيرد. حتي اگر اين کسب و کار از صنعت ديگري وارد اين صنعت شده باشد.

وي با پيش‌بيني روند رو به رشد آينده در حوزه بازآفريني صنعت‌ها با استفاده از فناوري اطلاعات، خاطرنشان کرد: به جرات مي توان گفت که بزرگ‌ترين ميزان اشتغال را در آينده نزديک، استارتاپ‌هاي مبتني بر فناوري اطلاعات ايجاد مي‌کنند.

اين کارشناس فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه تا پيش از اين، اين نگاه حاکم بود که فناوري اطلاعات با توجه به آنکه همه چيز را مکانيزه مي‌کند، باعث کاهش اشتغال مي شود، افزود: زماني محاسبات به صورت دستي اتقاق مي‌افتاد و نيروي انساني بيشتري استفاده مي‌شد اما به مرور اين نيروها حذف مي شوند. به همين دليل نگاه بسياري بر اين است که حضور فناوري اطلاعات منجر به کاهش اشتغال مي‌شود.

فناوري اطلاعات بهبود کسب و کار را رقم مي زند

وي اضافه کرد: ما برخلاف اين موضوع، معتقديم که حضور فناوري اطلاعات در فرآيندهايي که بيشتر نيروي انساني محور بوده منتج به بهبود کسب و کار مي‌شود و اشتغال پايا و ماندگار و با کيفيت را رقم مي‌زند.

اسلامي گفت: در اينکه فناوري اطلاعات تهديدي براي کسب و کارهاي سنتي است شکي نيست و اصولا فناوري، دگرگون‌کننده است اما فناوري اطلاعات به هيچ عنوان اشتغال با کيفيت را کم نمي‌کند بلکه به اشتغال باکيفيت و ماندگار منتج مي‌شود.

وي با بيان اينکه اشتغال باکيفيت به تعداد زياد، زماني ايجاد مي‌شود که در کشور صادرات اتفاق بيافتد، گفت: بايد توليد را با هدف صادرات پيش ببريم. بسيار راحت‌تر از آنکه بخواهيم زيرساخت‌ها را براي تبديل نفت به پتروشيمي ايجاد کنيم، مي‌توانيم فکر و ايده را در قالب صادرات نرم افزار، به کشورهاي ديگر صادر کنيم. اين صادرات به راحتي و با هزينه بسيار کم‌تري انجام مي‌شود و اشتغال زايي بيشتري دارد.

اين کارشناس با اشاره به اينکه صادرات در حوزه پتروشيمي، ميلياردها دلار هزينه دارد، اظهار داشت: اما در فناوري اطلاعات يک نرم افزار مي‌تواند با ايده خود، با مخاطب در ارتباط باشد. در اين زمينه نبايد تنها فقط به مخاطبان داخل ايران فکر کرد. مشکل اينجاست که ما تنها براي ايراني‌ها، نرم افزار مي‌نويسيم اما بايد بپذيريم که نرم افزارها فقط مختص ايرانيها نيست.

محصولات نرم افزاري ايراني در ساير کشورها قابل استفاده است

اسلامي ادامه داد: محصولات ايراني در ساير کشورها نيز قابل استفاده است و بايد در زيرساخت‌هاي جهاني وارد شويم تا عامه جهان، مخاطب نرم افزار ايراني شوند.

اين کارشناس با بيان اينکه سواد فناوري اطلاعات در ايران به اندازه کافي وجود دارد به شرط آنکه ما راه صادرات دانش بنيان را باز کنيم و اين شدني است، تاکيد کرد: اگر اين اتفاق بيافتد، ميزان اشتغال‌زايي و بهره‌وري بسياري در کشور اتفاق مي‌افتد.

وي افزود: براي حمايت از ايده هاي نرم افزاري و اپليکيشن نويسي نگاه مديريتي ما بايد تغيير کند و پس از آن بحث صادرات باز شود. البته هم اکنون اتفاقات خوبي در حوزه فناوري اطلاعات براي ارائه خدمات افتاده به نحوي که ما در حوزه خدمات ارزش افزوده، گيم و تجارت الکترونيک و حتي بازارهاي مالي (فين تک) به پتانسيل خوبي رسيده‌ايم.

به گفته اين کارشناس، فناوري اطلاعات پر از اشتغال است و اين نگاه بايد مداوم تکرار شود. تنها با فناوري اطلاعات مي‌توان در يک سال، ۱۰ هزار شغل ايجاد کرد. براين اساس بايد تمام کسب و کارهاي موجود در کشور را با نگاه فناوري‌هاي نوين بازچيدمان کنيم و در اين بازچيدمان، افراد تحصيل‌کرده در جايگاهي قرار بگيرند که بتوانند درآمد کسب کنند.





منبع : مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار