تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016 May 12
از مهمترین رویدادهای بازار ICT کشور در هفته گذشته می توان به خسروی ارتباطات زیرساخت کنار زده شد، احتمال بروز خطر در درگاه دولت الکترونیک، دسترسی ۸۰ درصد خانوار به اینترنت پرسرعت، پوشش شبکه تلفن همراه و وای فای در سراسر کشور تا یک سال آینده، آیین نامه تعاملی مخابرات با شرکتهای اینترنتی، جزئیات آماری شکایت از اپراتورها و گلایه مشترکان از اینترنت نسل ۲ در رومینگ ملی اشاره کرد.

نگاهی به مهمترین رویدادهای ICT کشور در هفته گذشته

خسروی ارتباطات زیرساخت کنار زده شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود خسروی را که از سال ۸۸ مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بود، از این سمت برکنار کرد. محمود خسروی بیش از ۶ سال معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت بود. طی حکمی که توسط محمود واعظی وزیر ارتباطات ابلاغ شده است وی از این سمت برکنار و محمد جواد آذری جهرمی به سمت معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت منصوب شد.

وی پیش از این عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت بود و جوانترین مدیر ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می شود که فارغ التحصیل رشته مهندسی برق دانشگاه صنعت آب و برق است و ۶ سال سابقه مدیریت در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با سمت مدیرکل، ۲ سال سابقه عضویت در هیات مدیره شرکت رایتل و بیش از دو سال سابقه عضویت در هیات مدیره شرکت زیرساخت را در کارنامه مدیریتی خود دارد.

احتمال بروز خطر در درگاه دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بعد از رونمایی از درگاه دولت الکترونیک ، احتمال هرگونه خطری برای این درگاه وجود دارد و در این زمینه باید ابزاری جایگزین انتخاب شود.
دوازدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پیگیری ۶ پروژه کلان در خصوص اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی اختصاص یافت. این جلسه با حضور محمود واعظی و با موضوع پیگیری ۶ پروژه کلان این وزارتخانه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری برای عمل به سیاست‌های اجرایی اقتصاد مقاومتی و نیز عملیاتی کردن شعار سال ۹۵ مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برگزار شد.
افزایش سطح دسترسی کاربران نهایی به شبکه ملی اطلاعات به ۲۰ مگابیت بر ثانیه و حمایت از توسعه مراکز داده به شبکه توزیع محتوا، پروژه دولت الکترونیک و همراه، پروژه ساخت ماهواره سنجش از راه دور و ماهواره مخابراتی بومی، پروژه ایجاد یک کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات، پروژه ۲ برابر کردن تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتال با مشارکت حداکثری بخش خصوصی و سامان‌دهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس از مهم ترین پروژه‌های تعریف شده برای اقتصاد مقاومتی است.

دسترسی ۸۰ درصد خانوار به اینترنت پرسرعت

معاون شرکت ارتباطات زیرساخت از فراهم آوردن امکان دسترسی ۸۰ درصدی خانوارها به باندپهن و افزایش سرعت دسترسی مشترک به ۲۰ مگابیت بر ثانیه به عنوان سیاستهای در دست انجام اقتصاد مقاومتی خبر داد.
محمدعلی آریانیان در تشریح سیاستهای اقتصاد مقاومتی شرکت ارتباطات زیرساخت بر توسعه زیرساخت های ارتباطی با استفاده از توانمندی های داخلی و دانش بومی تاکید کرد و گفت: تامین امنیت در فضای مجازی و توسعه شبکه پهن باند ۲ راهکار اصلی عملیاتی سازی این سیاست است.
معاون نظارت راهبردی و برنامه ریزی ارتباطات زیرساخت کشور توضیح داد: برای تامین امنیت در فضای مجازی استقرار ۱۰۰ درصدی سامانه صیانت اجتماعی و سامانه­ های امنیت شبکه را در دست اجرا داریم و برای توسعه شبکه پهن باند نیز برنامه هایی با هدف امکان دسترسی ۸۰ درصدی خانوارها به پهن باند، افزایش سرعت دسترسی مشترک به حداقل ۲۰مگابیت بر ثانیه و افزایش ظرفیت ترانزیت و ارتباطات بین‌الملل در دست اقدام است.

پوشش شبکه تلفن همراه و وای فای در سراسر کشور
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از پوشش خطوط شبکه تلفن همراه و وای فای در سراسر کشور تا یک سال آینده خبر داد.

نصرالله جهانگرد در کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان البرز، افزود: تا یک سال آینده خطوط شبکه موبایل و وای فای سراسر کشور را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و از آنجایی که 80 درصد سرویس IT مکان محور است، از این رو برش استانی در این بخش لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت لازم به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی توسعه دولت الکترونیک در البرز وجود دارد و این دوره ها در تهران برگزار شده است، گفت: از 10محور اقتصاد مقاومتی یک محور آن به نقش IT برمی گردد که این امر حاکی از اهمیت ویژه این بخش است.

جهانگرد ادامه داد: استان البرز انباشت ثروت و فرصت است، و عصاره ای از فرصت های کشور در این استان متمرکز شده است.

آیین نامه تعاملی مخابرات با شرکتهای اینترنتی
مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با رفع انحصار شرکت مخابرات ایران، امکان دسترسی به امکانات پایه مخابراتی در شبکه ارتباطی کشور را ، به تمامی شرکتها و اپراتورهای ارتباطی می دهد.
کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در جلسه شماره ۲۳۰ خود، شرایط جدیدی را برای استفاده تمامی سرویس دهندگان ارتباطی از امکانات پایه ای شبکه دسترسی مخابرات، تصویب کرده است.
نگاهی به مهمترین رویدادهای ICT کشور در هفته گذشته

این مصوبه در حالی به تازگی به مخابرات و شرکتهای ارتباطی و اینترنت ابلاغ شده است که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیش از این نیز در سال ۸۹ در جلسه شماره ۹۷ خود، آیین نامه تعاملی واگذاری خدمات مخابراتی را به تصویب رساند تا برای استفاده از امکانات مخابراتی، میان شرکت مخابرات ایران و شرکتهای اینترنتی PAP ، تعامل صورت گیرد.
اما این مصوبه هیچ گاه به معنای واقعی اجرا نشد و شرکتهای PAP و مخابرات نتوانستند بر سر استفاده از تجهیزات و امکانات شبکه مخابراتی کشور، به توافق برسند.
حال با پایان یافتن پروانه فعالیت شرکتهای PAP و ورود بازیگران جدید به عرصه ارتباطات کشور (از جمله دارندگان پروانه خدمات ارتباطات ثابت FCP )، کمیسیون تنظیم مقررات، شرایط جدیدی را برای استفاده از امکانات شبکه مخابراتی کشور، وضع کرده و این مصوبه را جایگزین مصوبه ۹۷ اعلام کرده است.

جزئیات آماری شکایت از اپراتورها
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام عملکرد سامانه پاسخگویی به شکایات مشترکان (۱۹۵)، از تماس ۸۳۶ هزار مشترک به این سامانه خبر داد. مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گزارش دوره ای سامانه پاسخگویی ۱۹۵ در سال ۹۴، از رضایت ۶۰ درصدی مراجعان به این سامانه خبر داد.
براساس این اعلام، سامانه ۱۹۵ بیش از ۸۳۶ هزار تماس را پاسخگویی کرده که حدود ۹۷ درصد در همان مرحله ابتدایی توسط کارشناسان این سامانه راهنمایی شده‌اند و ۱۷ هزار و ۵۰۰ تماس نیز در بخش ثبت و پیگیری الکترونیکی درخواستها ثبت شده که رسیدگی کامل به بیش از ۹۴ درصد آنها صورت گرفته و مختومه شده که از این نظر یک رکورد محسوب می شود.
در این میان بیش از ۶۰ درصد افرادی که درخواست آن ها به راحتی قابل حل نبوده و در سامانه ثبت شده است، پس از طی مراحل رسیدگی اعلام رضایت کامل داشته اند.
وزارت ارتباطات اعلام کرد: در بین اپراتورهای ارتباطی در سال ۹۴ از نظر میزان رضایت مشترکین از نحوه رسیدگی و پاسخگویی اپراتورها به شکایات یا درخواستهای ثبت شده در این سامانه، شرکت مخابرات ایران (ثابت و همراه) ۵۷ درصد، رایتل ۵۰ درصد و ایرانسل ۴۴ درصد رضایت مردم را کسب کرده اند.
همچنین در همین دوره زمانی نظر مردم در خصوص پاسخگویی اپراتورها، تعداد درخواستها، شکایات مختومه با پاسخهای قابل قبول، مخابرات ایران (ثابت و همراه) و رایتل ۹۷ درصد و ایرانسل ۹۶ درصد بوده که پاسخگویی و مختومه شده اند.

گلایه مشترکان از اینترنت نسل ۲ در رومینگ ملی
صدری همچنین از نارضایتی مشترکان رایتل از رومینگ دیتا خبر داد و گفت: زمانی که موافقت‌نامه رومینگ ملی موبایل توسط ۳ اپراتور به امضا رسید، 2 اپراتور دیگر مجوز نسل ۳ موبایل را نداشتند اما اکنون خدمات نسل ۳ را ارائه می‌دهند. با این وجود اینترنتی که در رومینگ ملی به مشترکان رایتل ارائه می‌شود اینترنت نسل ۲ است.
مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه گفت: در رومینگ دیتا هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن بسته‌ها و براساس نرخ آزاد کیلوبایت محاسبه می‌شود که نسل ۲ بودن اینترنت در رومینگ، باعث نارضایتی مشترکان رایتل شده است. در این زمینه درخواست اصلاح این موضوع به سازمان تنظیم مقررات ارائه شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار