تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - 2016 April 17
اولین هواپیمای جهان كه با استفاده از چاپ سه بعدی ساخته شده است، به زودی بر فراز قطب جنوب به پرواز درمی آید.
هواپیمای SULSA پنج سال قبل توسط محققان دانشگاه ساوتهمپتون ساخته شد. بدنه این هواپیما از چهار قطعه اصلی تشكیل شده است كه پس از چاپ سه بعدی به سادگی با دست به یكدیگر متصل می شوند. برای ساخت هواپیما از تكنیك چاپ لایه ای و مواد اولیه نایلونی استفاده شده است.

این هواپیما حدود 3 كیلوگرم وزن دارد و فاصله دوسر بال های آن به دو متر می رسد. حداكثر سرعت آن 161 كیلومتر بر ساعت است و قیمت آن حدود 10 هزار دلار است. این مبلغ معادل هزینه یك ساعت پرواز با یكی از هلیكوپترهای نیروی دریایی است.

این هواپیما كه عملكرد آن سال گذشته در سواحل دورست انگلستان مورد آزمایش قرار گرفت، اخیرا در آب های قطب جنوب نیز عملكرد خوبی را از خود نشان داد. در این پرواز آزمایشی كه از SULSA به عنوان راهنمای یك كشتی یخ شكن استفاده شد، هدایت هواپیما به جای خلبان خودكار با استفاده از یك لپ‌تاپ و به صورت بلادرنگ از درون كشتی انجام شد و اطلاعات تصویری از مسیر پیش روی كشتی با استفاده از دوربین توكار هواپیما مستقیما برای خدمه كشتی ارسال شد.

این هواپیما پس از هرپرواز، درون آب فرود آمد و خدمه برای استفاده بعدی، آن را از آب گرفتند.
آزمایش موفق این هواپیمای كم هزینه و كارآمد، گام مهمی در زمینه كاربرد تجهیزات هوایی بدون سرنشین در قطب جنوب محسوب می شود و زمینه را برای ورود فناوری های جدید به این حوزه فراهم می كند.
منبع: iTabnak
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
فیلم
جدیدترین اخبار